[KURS C#] Praca z klasą

UWAGA!

Nowa wersja kursu dostępna jest na moim portalu z kursami. Nadal jest on BEZPŁATNY! A jednocześnie posiada więcej lekcji, wygodną nawigację i możliwość zapamiętania, w którym miejscu skończyłeś ostatnio!. Znajdziesz go POD TYM LINKIEM!

 

Poznając niezbędną teorię ruszamy z tematem. Jacek czeka z otwarciem swojego banku na moment aż zakończymy projekt. Nie chcemy go zawieść. Dlatego skoro rozłożyliśmy już rusztowanie to pora na pierwsze warstwy murów.

Jest plan

Przypomnijmy sobie prosty diagram aplikacji jaki zaprojektowaliśmy kiedy omawialiśmy plan projektu:

Pokazuje on w uproszczony sposób czego będziemy potrzebowali.

I dzisiaj się on nam przyda. Bo na tym etapie zajmować się będziemy dodaniem odpowiednich klas do projektu.

Kod ukryty w diagramach

Jak już się dowiedzieliśmy z wcześniejszych rozważań klasy są to schematy obiektów, które będziemy chcieli tworzyć.

A co się tworzy w banku? Konta! Mamy na diagramie dwa rodzaje kont – rozliczeniowe i oszczędnościowe. Więc na pewno będą potrzebne klasy, które opiszą jak buduje się takie konto.

Pierwsza klasa

Żeby mieć o czym opowiadać dodajmy od razu do projektu pierwszą klasę związaną z aplikacją bankową. Będzie to klasa konta rozliczeniowego.

W kodzie będę zawsze używał angielskich nazw dla wszelkich typów i operacji. Jest to standardowa praktyka w znakomitej większości projektów.

Otwórzmy więc utworzony przez nas we wcześniejszych etapach projekt, jeśli jeszcze nie czeka otwarty i gotowy do rozbudowy.

Mając na ekranie Visual Studio z otwartym projektem znajdź w nim panel Solution Explorer, kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwie naszego projektu i z menu kontekstowego wybierz Add->Class…

W oknie, które się pojawi upewniamy się, że wybrana jest pozycja Class, a następnie wpisujemy nazwę pliku, która jednocześnie będzie nazwą naszej nowej klasy. W tym wypadku wpisujemy BillingAccount (angielska nazwa konta rozliczeniowego):

Wciskamy Add. W Solution Explorerze pojawił się nowy plik – ten, którego nazwę przed chwilą podaliśmy:

Visual Studio automatycznie otworzyło nam w edytorze nowo dodany plik z klasą. Wygląda on następująco:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace Bank
{
    class BillingAccount
    {
    }
}

Anatomia klas

Klasy w C# mają prostą budowę. Podstawa to słowo kluczowe class , po którym następuje nazwa klasy. Oprócz tego każda klasa musi się znaleźć w jakiejś przestrzeni nazw. Jeżeli nie dodawaliśmy jej w żadnym podfolderze to przestrzenią nazw będzie nazwa naszego projektu, w tym wypadku „Bank”. Mówimy więc, że „to jest schemat (class) o nazwie BillingAccount, który znajduje się w folderze (namespace) Bank„.

Za pomocą nawiasów klamrowych „oznaczyliśmy teren” czyli wyznaczyliśmy przestrzeń w jakiej będą mogły się zawierać elementy należące do tej klasy. Na razie ta przestrzeń jest pusta. Będziemy ją wypełniać wraz z postępami w pracy nad projektem dla Jacka.

Poza tym Visual Studio automatycznie dodaje nam w nowym pliku z klasą kilka systemowych „katalogów części” (using), które wg niego mogły by nam się przydać.

Ćwiczenie

W ramach ćwiczenia do tej lekcji dodaj w analogiczny jak powyżej sposób klasę dla konta oszczędnościowego (SavingsAccount).

Następnie uruchom aplikację. Jeżeli wszystko wykonałeś poprawnie powinna się ona uruchomić i wyświetlić na ekranie tekst, który dodaliśmy do niej w poprzedniej lekcji.

Lista plików w naszym projekcie powinna wyglądać na koniec następująco:

 

Robota pierwsza klasa

Udało się! Projekt aplikacji bankowej dla Jacka zaczyna nabierać kształtów! Dodaliśmy pierwsze klasy z poważnie brzmiącymi nazwami.

Teraz tylko je uzupełnić, dodać kilka operacji i gotowe…

 

Poprzednia lekcja – zaczynamy od rusztowania

Następna lekcja – wartość zmienną jest

Spis treści

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *